Tripadvisor: World wonders of 2015

Jaarlijks publiceert Tripadvisor enkele leuke lijstjes, zoals enkele weken geleden de top vijfentwintig met de Wereldwonderen van 2015. Zelf sloeg ik meteen aan het lezen en zag ik dat er toch al negen wonderen heb mogen aanschouwen, en jij?

De allereerste van deze lijst die ik ooit heb bezocht heb, zijn er eigenlijk onmiddellijk twee. Bij een allereerste bezoek aan Parijs bijna tien jaar geleden konden de Eiffel toren en de Notre Dame natuurlijk niet ontbreken. Bij elk volgend bezoek aan de stad van de liefde, ondertussen staat de teller op zes keer, kon ik het nooit laten om toch even langs deze indrukwekkende bouwwerken te lopen.

Een jaar later deed ik een citytrip naar Bilbao en Barcelona en natuurlijk stond de beroemde Sagrada Familia op het to-do lijstje! Ik herinner me nog wel goed dat mijn eerste aanblik hierop heel teleurstellend was: deze was namelijk op de “slechte” kant die toen ook nog eens volop in de steigers stond. Gelukkig liep ik snel naar de hoofdingang en kon toen deze kathedraal in al haar pracht en praal bewonderen. Ook vorig jaar toen ik met mijn vriend een weekend in Barcelona doorbracht, kon dit prachtige bouwwerk van Gaudi niet onbreken in de route.

Vorig jaar brachten we ook een weekend door in Rome en bezocht ik dus voor de tweede keer de Sint Peters Basiliek in Vaticaanstad. En twee jaar geleden beklom ik alle treden tot helemaal bovenaan het dak van de Duomo op citytrip in Milaan. Een pittige klim in een zonnige dertige graden, maar met een prachtig uitzicht op het plein voor de kathedraal en de hele stad.

De eerste van deze wereldwonderen in ander continent die ik bezocht was de indrukwekkende Wat Pho in Bangkok twee jaar geleden na onze rondreis in Indonesië. Deze tempel of “Wat” stond bovenaan mijn to-do list in de drukke Thaise hoofdstad. En wat een indruk heeft dit meterslange beeld gemaakt op mij!

Aya Sofia en Opera HouseDe laatste van deze vijfentwintig die ik zag op Europese bodem was de Hagia Sophia in Istanbul vorig jaar, een verjaardagsverrassing van mijn vriend. Dit UNESCO-werelderfgoed is ontstaan als een kathedraal, later omgevormd tot een moskee en nu een museum al eerbetoon al de verschillende godsdiensten en bijhorende architectuur.

Dit jaar kwam ik via een stop in Kuala Lumpur terecht in Australië voor de allereerste familieroadtrip. Uiteraard kon een blitsbezoek aan de Petronas Twin Towers niet ontbreken.
Het Sydney Opera House is de negende en voorlopig laatste van deze wereldwonderen die ik heb mogen aanschouwen: elke dag die ik in Sydney doorbracht, kwam ik langs dit prachtige bouwwerk bij het water. Alle wegen in Sydney leiden dus naar het Opera House 😉

Ik kijk er al naar uit om deze twee zaken van mijn bucketlist toe te voegen aan deze lijst van wereldwonderen die ik heb bezocht: hiken op de muur in Beijing en bij een bezoek aan New York zal ik me ongetwijfeld laten ontroeren door het National 9/11 Memorial.

Welke wereldwonderen heb jij al bezocht en welke staan nog op je bucketlist?

2 gedachten over “Tripadvisor: World wonders of 2015

  1. Op mijn bucketlist stond om alle zeven wereldwonderen (van de lijst van 2007) voor mijn 30e te bezoeken. Dat is gelukt! De nieuwe lijstjes met wereldwonderen geven een fijne inspiratie om mijn bucketlist aan te vullen. Ik heb deze nog niet allemaal gehad, de meeste wel, maar Kuala Lumpur en Australië zijn nog onontdekt. Hmm… 🙂

    Like

    1. He wat een leuk idee! Fijn dat het je gelukt is. Grappig dat ik net die twee die jij noemt, wel al bezocht heb 🙂
      Ben blij dat ik niet de enige ben die dol is op lijstjes, al blijft die bucketlist zo wel maar groeien natuurlijk 😉

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

